30 Ekim 2009 Cuma

ANNE OLUNCA ANLADIM-program

KANAL 1 de çok harika bir program başladı. " Anne olunca Anladım" bu haftadaki programda , anne işe başlarsa bebek NASIL BIRAKILIR konusuydu. Çalışan annenin suçluluk duygusu hkk.

prof.dr.Sabiha Paktuna Keskin çok güzel bilgiler verdi. 0-3 yaş arası bebekler için çok önemli .Bu dönem bebeğin annesine ihtiyacı varmış.Sadece anne !! baba ,dede vs.. kimse değil sadece anne !!
Bu dönemde bebekler fotograf makinası veya bir kayıt cihazı gibi sadece olayları,görüntüleri beyinlerinin amigdala bölümünü kaydedip kullanıyorlarmış. Düşünme yetileri yokmuş.Konuşabilmeleri bile papağan gibi taklit etme yeteneklerinden ileri geliyormuş. 0-1 yaş arası sadece kokuya duyarlılarmış.ANNE KOKUSUNA ..
Anne işe başlarsa eğer ,bu dönemde kendisi ile eşleştirdiği bir objeyi bebeğine verip onunla yetinmesini sağlayabilirmiş,mesela annenin kokusunun sindiği pijama, battaniye ,yastık kılıfı ...vs..özellikle en çok kullanılanlar bunlarmış.
Bebeğe devamlı sadece bir tek kişi bakmalıymış.Dönüşümlü bakılmaması gerekiyormuş.Bebek bu durumdan etkilenip huzursuz ,mutsuz ,agresif olabilirmiş. Bu sebeple kişilik karmaşası yaşayabilirmiş.
Bebekler sadece "ben merkezcilermiş" yani anne işe gitti ,beni bıraktı bir daha gelmeyecek öyleyse bana kim bakacak gibi..yani onun başkasını algılama yetisi yokmuş.Sadece " ben " olarak yaşarmış bu dönemde..3 yaş sonrası düşünmeye başladığı zamanda ise "biz"i algılamaya başlarmış.
Bu dönemde konuşmaya başlayan bebekler anneleri tarafından " bebeğim beni anlar,artık aklı ermeye başladı herşeye " gibi düşünmemeliymiş.Bu dönemde çoğu Anne bebeğini karşısına alıp konuşmaya çalışıp ,ben çalışmaya gideceğim,para getireceğim,sana oyuncaklar alacağım gibi..bebek bunu anlamazmış ,yani daha insan gibi algılayamazmış ,yine anne gidince beni terketti -bir daha gelmeyecek diye ağlamaya başlarmış.
Bunu engelemek için doktorun önerisi oyun oynamak, ama nasıl : BEN SENİ BIRAKMAM oyunu oynamayı öneriyor.Bebeği veya çocuğuyla birlikte ona sık sık "ben seni bırakmam, ben yemeğini yediricem ,bırakmam seniii, ayakkabını ben bağlarım bırakama kimseye vs.. gibi bebeği rahatlatan konuşmalardan yapılmasını ve bunun oyun olarak yapılmasını öneriyor. 2.önerisi ise ANNEYİ BİR OBJE İLE ÖZDEŞLEŞTİRMEK ..
Mesela annenin kokusunun sindiği pijama veya çakıltaşı..sadece anne ile bebeği-çocuğu arasında bir bağ oluşturmak adına.. doktor kendi çocuğuna okula giderken çocuğunun "cebine bu çakıltaşı koyuyorum-aramızda sır ama ,sende eve gelince benim çekmeceme geri koyarsın" gibi bağlantı yaptığını , çocuğunun cebinde annesini taşıdığını düşündüğünü yani eşleştirme yaptığını söylüyor.Çocuk bu durumda ruhunun ve içinin rahat olduğunu yani annesini yanında taşığı için huzurlu olduğunu,annesinin hiçbir yere gitmediğini ,onu bırakmadığını düşündüğünü söylüyor.
Aslında çok mantıklı..çok da güzel bir yöntem....

2 yorum:

Tuğra'nın Annesi Emine dedi ki...

Merhaba Ebru..
Bu programı bende izledim. Hatta Tuğra'nın huzursuzlandığı uyumadığı bir gecenin sabahında tekrarını izledim.Her sabah 6 da tekrarı var o programın. Doktor o kadar güzel anlatıyordu ki Tuğra'yı uyuttum ama programı bırakamadım izlemeye devam ettim sabah sabah. Çok mantıklı ve güzel örnekler verdi.Şimdi senin blogunda konudan bahsettiğini görünce mutlu oldum açıkçası.Programı izleyemeyen böylesi güzel bir konuyu kaçıran annelere bi nevi örnek oldun, blogunu okuduklarında ne kadar yararlı bir konuya değindiğini anlayacak ve örnek alacaklardır.Tebrik ediyorum seni :))
Görüşmek dileğiyle, güzel Ceren'i kokla benim için...

Kırmızı Peri dedi ki...

Merhaba ,teşekkür ederim Emimecim.
Herşey bebeklerimiz,yavrularımız için ...
öperim,koklarım
svgl